正和行学グループに
ついて
ABOUT

「ひろがり保育プロジェクト」に取り組む、
正和行学グループは、学校法人正和学園を中心に、さまざまな保育運営施設を運営しながら、
新しい仕組みづくりや、まちづくり、コミュニティづくりを進めています。

The Seiwa GYOUGAKU Group, which is working on the "Hirogari Hoiku Project",operates various childcare facilities centered around the Seiwa Gakuen Educational Corporation and promotes the creation of new systems, town development, and community building.

正和行学グループ
私たちの保育

正和行学グループ
私たちの保育

いきいきとした社会の基盤を築いていく「いとなみ」、歴史を活かして保育の新しい当たり前を創り続ける「こころみ」、人と人との新しい関係を築くサービスを提供する「つながり」、グローバルな視点で事業を拓き、子どもたちの多様性を育む「ひろがり」……この4つの指針を掲げ、さまざまな保育施設の運営や地域活動に取り組んでいます。

その根底にあるのは「こども中心」という考え方。大人がこどもを守り、正解を与えるのではなく、こどもたちをひとりの人間として認め、好奇心や探究心を信じ、一緒に課題を解決していく姿勢を大切にしています。

これからの社会の担い手は間違いなくこどもたち自身。不確実性に満ちた未来を、自らの意思で切り拓いていける、いきいきした人材を育てていける場所をつくる。それが私たちが目指す保育の姿です。

Seiwa School Corporation
Our Childcare

Itonami (workings) builds the foundation for a vibrant society, and Kokoromi (Challenge) continues to create a new norm in childcare by making the most of past experience. These concepts help to build new relationships between people. We operate a variety of childcare facilities and engage in community activities under our four guiding principles: “Itonami”, “Kokoromi”, “Tsunagari” (connection), which provides child-centered services, and “Hirogari” (expansion), which opens up businesses from a global perspective and nurtures the diversity of children. At the root of this philosophy is the concept of "child-centeredness." Rather than adults protecting children and giving them the answers, we recognize children as human beings, believe in their curiosity and spirit of inquiry, and value the attitude of working together to solve problems. Children themselves are the bearers of our future society. They are the ones who will be responsible and will need the capability to make their own way in a future of uncertainty. We are committed to providing a place where we can nurture vibrant human resources who are able to take responsibility and make their own future.

保育理念

いきいき

私たちは、こどもたちがいきいきと躍動感にあふれる姿を見せることこそが健全な保育が実施されている証明になると信じます。
こどもの成長・発達に寄与する人はすべて保育者と考えます。

Childcare
Philosophy

Iki-Iki

We believe that a child’s lively and dynamic appearance is the proof of sound childcare.
We believe that anyone who contributes to the growth and development of children is a caregiver.

保育目標

  1. 子どもの生きる力を引き出す保育
  2. ひとり一人の探究型の「遊びと生活」に
    寄りそう保育
  3. 「まちぐるみの保育」を社会・家庭・
    子どもと共に展開する保育

Childcare
goals

  1. Fostering the children’s competencies for living
  2. Childcare that leans on the exploratory "play and living" of each individual
  3. Childcare that develops "community-based childcare" together with society, families, and children.

保育方針

こども中心

  1. こどもたちは健全に育つ力を持っています。
  2. こどもたちは素敵な学び手です。
  3. こどもたちは未来を築く参加者の一員です。
  4. 好奇心、創造力、感動力において、子どもたちは大人の知らない世界を感じとっています。
  5. 多様性こそが、力強く新しい未来をつくる大きな要因です。

私たちは、これらの事実を認め、
こどもの育ちを中心に保育を展開します。

Childcare
Policy

Child-centerd

  1. Children have the ability to grow up healthy.
  2. Children are wonderful learners.
  3. Children are participants in building the future.
  4. With curiosity, creativity, and inspiration, children perceive a world that adults do not.
  5. Diversity is a major factor in creating a powerful new future.

Acknowledging these facts, we develope our
childcare to be child-centered.

保育目標

  1. 子どもの生きる力を引き出す保育
  2. ひとり一人の探究型の「遊びと生活」に
    寄りそう保育
  3. 「まちぐるみの保育」を社会・家庭・子どもと共に展開する保育

Childcare
goals

  1. Fostering the children’s competencies for living
  2. Childcare that leans on the exploratory "play and living" of each individual
  3. Childcare that develops "community-based childcare" together with society, families, and children.

私たちのソーシャルアクション

4つの視点から
創出される
いきいき社会

-SOCIAL ACTION-
Vibrant Communities Created from Four Perspectives.

いとなみ

食や農業のいとなみ /
自然とのいとなみ /
伝統文化とのいとなみ /
+あなたのいとなみ

いとなみの事例

  • 保育所として日本初の「木材利用促進協定」を締結
    東京都と「木材利用促進協定」を結び、多摩産材などを保育施設に活用しています。
  • 残食からの「堆肥づくり」に参加
    園児たちが渋谷肥料の坪沼敬広さんとコラボレーション。
    残食からの堆肥づくりに取り組んでいます。

Itonami
(workings)

Working with food and agriculture / Working with Nature / Working with Traditional culture / +Working with you

Examples of Itonami

  • First in Japan to sign an “Agreement to Promote” the “Use of Wood”
    The company has concluded an agreement with the Tokyo Metropolitan Government to promote the use of timber and other materials produced in Tama for use in its daycare facilities.
  • Composting Leftover Food, a Daily Practice
    Children collaborate with Takahiro Tsubonuma of Shibuya Fertilizer. They work on making compost from leftover food every day.

こころみ

あたらしい保育のこころみ /
あたらしい仕組みのこころみ /
DX化のこころみ /
+あなたのこころみ

こころみの事例

  • クラウドファンディングによる保育園づくりに挑戦
    「つながりシェア保育園・代々木上原」をはじめ、1.7億円以上を調達、3園の開設に成功しました。
  • 「あたらしい保育イニシアチブ」への参画
    地域を越えたコミュニティのハブとして、さまざまな人や団体を巻き込んだ取り組みを進めています。
  • こどもDX推進協会の顧問に就任

Kokoromi
(challenge)

Challenging new methods of childcare / Challenging new frameworks for education / Digital Transformation / +Challenging you

Examples of Kokoromi

  • Challenging to Establish Crowdfunded Nursery Schools
    We have successfully raised over 170 million yen to open three nurseries, starting with "Tsunagari Share Nursery School Yoyogi Uehara."
  • Participation in the New Childcare Initiative
    As a hub for cross-regional communities, we are promoting initiatives that involve a wide range of people and organizations.

つながり

こども同士のつながり /
こどもとおとなのつながり /
まちとのつながり /
+あなたのつながり

つながりの事例

  • 地域との交流と活性化への貢献
    地域の商店街の神輿祭りをはじめとしたまちづくりイベントに園児が参画し、中止されていた子ども神輿が数年ぶりに実現。地域のつながり活性化に貢献。
  • 画期的なバス送迎システムの開発
    送迎ステーションの設置により、 保育園や幼稚園の選択枠をひろげています。

Tsunagari
(connection)

Connecting children to other children and adults / Connecting with the local area / +Connecting with you

Examples of Tsunagari

  • Interaction with the Community and Contribution to Revitalization
    The children helped revitalize a local shopping district’s festival by participating in the carrying of a portable shrine.
  • Innovative Bus Transportation System
    We are expanding the choices of daycares by establishing more pick-up and drop-off stations.

ひろがり

地域を越えたひろがり /
国や言語を越えたひろがり /
SDGsの共有を越えたひろがり /
+あなたのひろがり

ひろがりの事例

  • 「アカデミック・インパクト」への賛同
    東京外国語大学が参画している「国連アカデミック・インパクト」 に賛同。国連との連携や、10 原則への参画を推進するため、 キャンパス内保育園が生まれました。
  • 積極的な組織内多様性(ダイバーシティ)を推進
    外国人・障がい者・年齢構成・シニア活用・男女比等、 組織的に多様な文化を取り込むことで、利用者との対話をつなぎ、共感性をひろげています。

Hirogari
(Expansion)

Trans-regional expansion / Expanding beyond countries and languages / Taking shared SDGs further / +Growing with you

Examples of Hirogari

  • Endorsement of the Academic Impact
    Tokyo University of Foreign Studies participates in the "UN Academic Impact. "The campus nursery school was created to promote cooperation with the United Nations and participation in the 10 principles.
  • Proactively promoting Diversity within the Organization
    By incorporation foreign citizens, people with disabilities, people of different ages including seniors, and a female/male ratio, we are able to expand our dialogue and understanding with clients.

いとなみ

食や農業のいとなみ /
自然とのいとなみ /
伝統文化とのいとなみ /
+あなたのいとなみ

いとなみの事例

  • 保育所として日本初の「木材利用促進協定」を締結東京都と「木材利用促進協定」を結び、多摩産材などを保育施設に活用しています。
  • 残食からの「堆肥づくり」に参加園児たちが渋谷肥料の坪沼敬広さんとコラボレーション。残食からの堆肥づくりに取り組んでいます。

Itonami
(workings)

Working with food and agriculture / Working with Nature / Working with Traditional culture / +Working with you

Examples of Itonami

  • First in Japan to sign an “Agreement to Promote” the “Use of Wood”The company has concluded an agreement with the Tokyo Metropolitan Government to promote the use of timber and other materials produced in Tama for use in its daycare facilities.
  • Composting Leftover Food, a Daily PracticeChildren collaborate with Takahiro Tsubonuma of Shibuya Fertilizer. They work on making compost from leftover food every day.

こころみ

あたらしい保育のこころみ /
あたらしい仕組みのこころみ /
DX化のこころみ /
+あなたのこころみ

こころみの事例

  • クラウドファンディングによる保育園づくりに挑戦「つながりシェア保育園・代々木上原」をはじめ、1.7億円以上を調達、3園の開設に成功しました。
  • 「あたらしい保育イニシアチブ」への参画地域を越えたコミュニティのハブとして、さまざまな人や団体を巻き込んだ取り組みを進めています。
  • こどもDX推進協会の顧問に就任

Kokoromi
(challenge)

Challenging new methods of childcare / Challenging new frameworks for education / Digital Transformation / +Challenging you

Examples of Kokoromi

  • Challenging to Establish Crowdfunded Nursery SchoolsWe have successfully raised over 170 million yen to open three nurseries, starting with "Tsunagari Share Nursery School Yoyogi Uehara."
  • Participation in the New Childcare InitiativeAs a hub for cross-regional communities, we are promoting initiatives that involve a wide range of people and organizations.

つながり

こども同士のつながり /
こどもとおとなのつながり /
まちとのつながり /
+あなたのつながり

つながりの事例

  • 地域との交流と活性化への貢献地域の商店街の神輿祭りをはじめとしたまちづくりイベントに園児が参画し、中止されていた子ども神輿が数年ぶりに実現。地域のつながり活性化に貢献。
  • 画期的なバス送迎システムの開発送迎ステーションの設置により、 保育園や幼稚園の選択枠をひろげています。

Tsunagari
(connection)

Connecting children to other children and adults / Connecting with the local area / +Connecting with you

Examples of Tsunagari

  • Interaction with the Community and Contribution to RevitalizationThe children helped revitalize a local shopping district’s festival by participating in the carrying of a portable shrine.
  • Innovative Bus Transportation SystemWe are expanding the choices of daycares by establishing more pick-up and drop-off stations.

ひろがり

地域を越えたひろがり /
国や言語を越えたひろがり /
SDGsの共有を越えたひろがり /
+あなたのひろがり

ひろがりの事例

  • 「アカデミック・インパクト」への賛同東京外国語大学が参画している「国連アカデミック・インパクト」 に賛同。国連との連携や、10 原則への参画を推進するため、 キャンパス内保育園が生まれました。
  • 積極的な組織内多様性(ダイバーシティ)を推進外国人・障がい者・年齢構成・シニア活用・男女比等、 組織的に多様な文化を取り込むことで、利用者との対話をつなぎ、共感性をひろげています。

Hirogari
(Expansion)

Trans-regional expansion / Expanding beyond countries and languages / Taking shared SDGs further / +Growing with you

Examples of Hirogari

  • Endorsement of the Academic ImpactTokyo University of Foreign Studies participates in the "UN Academic Impact. "The campus nursery school was created to promote cooperation with the United Nations and participation in the 10 principles.
  • Proactively promoting Diversity within the OrganizationBy incorporation foreign citizens, people with disabilities, people of different ages including seniors, and a female/male ratio, we are able to expand our dialogue and understanding with clients.

「いきいき」を創り出す
正和行学グループの
かたち

SEIWA GYOGAKU:
Creating Vibrant Lives Group Formation

正和行学グループは、
町田市内及び東京都内各所にて複数の保育施設を運営しています。
また、それぞれの施設を拠点に、自治体や企業、
地域住民のみなさまとも連携し、さまざまな取り組みを進めています。
ここではその一部について、その関係性や流れをご紹介していきます。

Seiwa Gyogaku Group operates several childcare facilities in Machida City and other locations in Tokyo.
Each of these facilities is also a hub for various initiatives in cooperation with local governments, companies, and local residents.
This page introduces some of these relationships and processes.

  1. ひろがり保育プロジェクト
    THE HIROGARI CHILDCARE PROJECT
    • ひろがりバス
      Hirogari Bus
    • 送迎保育ステーション
      School Bus Stops
    • 多世代交流
      Multigenerational exchange
    • 大使館との交流
      Exchanges with embassies
    • 多文化給食
      Multi-ethnic lunches
    • キャンパス内共生保育
      On-campus symbiotic childcare
    • インクルーシブ保育
      Inclusive Childcare
    • 多様な背景をもつ保育者
      Caregivers from diverse backgrounds
    • 多様な保育プログラム
      Diverse childcare programs
    • お菓子メーカーとコラボ
      (アレルギーフリーおやつの開発)Collaboration with confectionery
      manufacturers
      (Development of allergy-free snacks)
    • 海外とのオンライン接続
      Online connection with overseas countries
    • 体験型探究保育
      Exploratory childcare
    • 語学習得
      Language Learning
    • PAL国際保育園@広尾駅前
      PAL International School@Hiroo
    • PAL国際保育園@東京外大
      PAL International School@TUFS
    • ベリンダ保育園
      Belinda Nursery School
    • クラウドファンディング
      Crowd Funding
    • PAL International School@TUFS>
      (PAL国際保育園@東京外大)
    • つながりシェア保育園 / 代々木上原 /
      こまば分室

      Tsunagari Shared Nursery School / Yoyogi Uehara / Komaba Annex
  2. アーティストコラボ
    Collaoraborating with artists(ゲストティーチャー)(Guest teachers)
  3. つながり保育プロジェクト町田
    つながり保育園・まちだ
    つながりづくり保育園・原町田 α
    つながりづくり保育園・原町田 β
    つながりづくり保育園・原町田 for STAFF
    つながりづくり保育園・原町田プラス
    つながり送迎保育園・もりの
    • 園内出張市立図書館
      Visits from Machida City’s Traveling Library Bus
    • 日本古来の食体験
      Ancient Japanese food experience
    • 生産者とのつながり給食
      School lunch with producers
    • つながりバス
      Tsunagari Bus
    • 送迎保育ステーション
      School Bus Stops
  4. 幼保連携型認定こども園
    町田自然幼稚園
    Machida Shizen
    Kindergarten
    正和幼稚園
    Seiwa
    Kindergarten

学校法人 正和学園
SEIWA SCHOOL CORPORATION

正和行学グループでは、地域や規模の枠を越えて連携し、
各園での出来事や課題を共有しながら知見を高めています。